banner

Selamat Datang!!! Kelab ini mengalu-alukan pendaftaran peserta baru dan penglibatan ibu bapa dalam memberi sokongan moral dan kewangan dalam menjayakan "Program Perintis Badminton".

Peralatan Permainan -Shuttlecock

Bulu tangkis diperbuat daripada plastik


Bulu tangkis diperbuat daripada bulu angsa




Shuttlecock atau bulu tangkis, biasanya dibuat dari bulu angsa buatan abrik, umumnya sudah memiliki standard yang ditentukan oleh IBF. Berat bulutangkis ini sekitar 5,67 gram. Bulu angsa yang terikat di gabus yang dibungkus kulit berwarna putih berjumlah antara 14-16 buah, dan diikat dua tali agar tidak mudah lepas. Jenis ini yang selalu dipakai untuk kejuaraan rasmi. Di luar negeri banyak pula digunakan bulu tangkis dari karet, baik untuk gabus maupun bulunya. Bentuk, ukuran, dan besarnya harus sama dengan bulu tangkis yang terbuat dari bulu angsa, namun umumnya bulu tangkis plastik hanya dipakai untuk latihan saja.


Bulu tangkis yang bagus adalah kalau dipukul dengan raket dengan tangan di bawah pinggang meluncur dengan lurus, tanpa gerakan ke arah kiri atau kanan ketika ke udara. Para pemain peringkat antarabangsa sering mencuba bulu tangkis dengan memukul ke ruang di balik netnya. Bila dipukul dengan tangan mengayun dari bawah, bulu tangkis yang baik akan mencapai kira-kira di tempat yang sama dengan penghantar servis.








Posted in Labels: |

0 comments: